******منتظر******
آیت الله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی):بسیجی یعنی علی (ع) که تمام وجودش وقف اسلام بود
                                                        
درباره وبلاگ

در كهكشان خیالم سرى به محرم سال 1340 مى زنم. هنگامى كه زمین و آسمان در سوگ وارثان آدم گریان بودند، تولد پسرى رقم خورد كه به احترام اباعبدالله الحسین نامش را اكبر گذاشتند. در سال 1353 شهر و دیارش را به مقصد شیراز ترك كرد و سال 1356به منزل و ماواى خود برگشت. اكبر چون دیگر هم‌میهنانش با شروع انقلاب خودش را وقف خدمت به اسلام و مردم كرد در سال 1358 به عضویت سپاه درآمد و در مسوولیت‌هاى مختلف از جمله مسوولیت تحقیقات نظامى قرارگاه كربلا، مسوول آموزش تیپ 72 و مسوول تخریب تیپ قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) انجام وظیفه نمود. وى در عملیات ثامن‌الائمه (ع) زخمى شد؛ به طورى كه امید به زنده بودنش نبود و زمزمه كلام روحانیش آیه‌اى از قرآن بود كه "ان تنصر الله ینصركم و یثبت اقدامكم" . سرانجام در عملیات كربلاى پنج شلمچه در سال 1365 شربت شهادت نوشد.
مدیر وبلاگ : امین .
نویسندگان
نظرسنجی
محتوا وبلاگ؟








آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
‎‏‎ تماس با ما
  
.
یکشنبه 31 اردیبهشت 1391 :: نویسنده : امین .

ریزه بود و استخوانی، اما فرز، چابك، بازیگوش و سر و زبان دار. ده ساله بود. كشتی می گرفت. به بزرگ تر از خودش هم گیر می داد. شر راه می انداخت و هوار كشان می گریخت و سالن كشتی را به هم می ریخت.



ادامه مطلب


نوع مطلب : گزارش، 
برچسب ها : سوم خرداد، شهید،




این مرد اگر در كردستان بماند حتماً شهید می شود

فرمانده سپاه آمده بود غرب برای بررسی اوضاع منطقه. در همه بحث ها و گفت وگوها تكیه كلام همه بر برادر بروجردی متمركز بود. همه حرف ها و تصمیم ها هم در آن جا به ایشان ختم می شد...

شهید همت درباره شخصیت و مجاهدات مسیح كردستان می گوید: در پاوه كه بودیم هر شب ضد انقلاب به پایگاه های ما حمله می كرد. وضعیت ما بسیار بحرانی بود؛ فشار بر روی نیروها بسیار زیاد بود و كمبود نیرو بسیار حس می شد. خستگی و كوفتگی نیروها باعث شد كه یكی از تپه های مهم را از دست بدهیم و عقب نشینی كنیم. بعد از بازگشت به خدمت آقای بروجردی رسیدم و با عصبانیت گفتم:
ـ به نیروها گفتم كه بمانید و مقاومت كنید اما...
ـ شما تأكید كردید كه بمانند و مقاومت كنند؟ گفتید كه پایین نیایند؟
ـ بله! بله! گفتم! چند بار هم گفتم!
ـ خب! دیگر ولایت بر شما تمام است؛ شما حرف خودتان را زده اید. تكلیف را انجام داده اید. تپه سقوط كرده عیبی ندارد!
حرف های او درس بزرگی بود برای من كه غرض ادای تكلیف است و نه چیز دیگر؛ با همین تفكر بسیاری از مشكلات مبارزه را بعداً برای من هموار نمود.

***
برادر رضایی آمده بود غرب برای بررسی اوضاع منطقه. در همه بحث ها و گفت وگوها تكیه كلام همه بر برادر بروجردی متمركز بود. همه حرف ها و تصمیم ها هم در آن جا به ایشان ختم می شد...
به برادر رضایی گفتم:
ـ این مرد اگر در كردستان بماند حتماً شهید می شود. خیلی حیف است؛ اگر پای سیاست در كار باشد او به اندازه یك وزیر خارجه سیاست می داند. اگر پای مسائل اجتماعی باشد... در كردستان هم استاندار است و هم فرمانده سپاه و هم فرمانده عملیات. من از شما استدعا دارم كه ایشان را به تهران ببرید...
چند نفر از برادران هم كه آن جا بودند حرف مرا تأیید كردند و گفتند:
ـ اگرچه همه ما دلبسته او شده ایم اما ما حاضریم كه او در كردستان نماند؛ ترس جان او را داریم؛ هر چه به او می گوییم مواظب باشید و كمتر به خط اول بروید اهمیتی نمی دهد...
چند روزی گذشت و برادر رضایی تصمیم گرفت كه برادر بروجردی را از كردستان به تهران بكشاند اما پیغام ایشان زمانی به كردستان رسید كه برادر بروجردی به خیلِ شهیدان پیوسته بود...
***
حداقل تا آن جا كه این حقیر با حاج محمد آقا بودم نماز شب و دعای كمیل شان ترك نمی شد؛ البته با حالت خاص خودش. ایشان بعد از این كه مطمئن می شد تمام برادران خوابیده اند بلند می شد و شروع می كرد به مناجات. این اواخر كه شنیده بود وقت مناسب دعای كمیل نیمه شب است دیگر دعای كمیل را در اوقات عادی اول شب نمی خواند و در نیمه های شب بلند می شد. توسل و توكل خاصی داشت. هیچگاه ناامید نمی شد. اگر هم در كاری گیر می كرد فوری متوسل به ائمه(ع) می شد. حتی در یك امر تا حصول نتیجه چند بار به طور مداوم دعای توسل می خواند. دلبندی خاصی به دعای فتح و گشایش داشت. شاید در هر عملیات چند بار این دعا را می خواند و به دیگر برادران نیز سفارش می كرد...

منبع: ماهنامه فرهنگی تاریخی شاهد یاران، شماره 67، یادمان سردار شهید محمد بروجردی.




نوع مطلب : خاطرات شهدا، گزارش، 
برچسب ها : شهید، فرمانده،





وظایف و تكالیف شیعیان در عصر غیبت امام زمان (عج)


با توجه به احادیث خاندان وحى در عصر غیبت، وظایف و تكالیفى براى شیعیان و محبّان آن حضرت مشخص و معیّن شده كه به برخى از وظایف اشاره مى نماییم.
1 ـ معرفت و شناخت
یكى از وظایف شیعه نسبت به امام زمان (عج) به دست آوردن شناخت از صفات و آداب و ویژگیهاى آن جناب و علایم حتمى او مى باشد ; زیرا آن حضرت امامى واجب الاطاعة است .و هر كسى كه اطاعتش واجب است، باید صفاتش را شناخت تا با شخص دیگرى كه مقام او را به دروغ و ستم ادعا مى كند، اشتباه نگردد. بنابراین شناخت و معرفت نسبت به آن حضرت واجب و لازم است.
2 ـ صدقه دادن به نیابت از آن حضرت
این امر نشانه مودّت و دوستى آن جناب و ولایت اوست. سید بن طاووس در كتاب كشف المحجه به فرزندش چنین سفارش مى كند:
... صدقه دادن از سوى آن حضرت بیش از صدقه دادن از سوى خودت و عزیزانت قرار بده و دعا كردن براى آن حضرت را مقدم بدار كه سبب مى شود به سوى تو توجه فرماید و به تو احسان نماید...
3 ـ سعى در اصلاح جامعه و امر به معروف ونهى از منكر
از جمله وظایف مهم شیعیان و شیفتگان حضرت حجت (عج) اصلاح جامعه خود است، باید گفت بزرگترین امر به معروف و ناهى از منكر در عصر ظهور، خود امام مهدى (عج) است پس چگونه ممكن است جامعه منتظر، خشنودى مهدى (عج) را بخواهد و در این بُعد و زمینه به مهدى (عج) اقتدا نكند.
4 ـ تزكیه و خود سازى
امام صادق ع مى فرماید:
هر كسى كه دوست مى دارد از اصحاب قائم ع باشد مى بایست منتظر باشد پس چنانچه بمیرد و پس از مردنش قائم(عج) بپاخیزد، پاداش او همچنان پاداش كسى خواهد بود كه آن حضرت را درك كرده است.
5 ـ دعا براى حفظ ایمان
چون در عصر غیبت خطرات بسیار و امواج خطرناكى خانه دل انسان را تهدید مى كند، لازم است ضمن تلاش جدى براى تخلق به اخلاق الهى دست به دعا بلند كرده و از خداوند استمدادنمود.
6 ـ قیام هنگام شنیدن نام آن حضرت از وظایف شیعیان در عصر غیبت است.
7 ـ دعا كردن براى آن حضرت، وظیفه دیگر شیعیان در عصر غیبت است .
8 ـ محزون بودن از فراق آن حضرت وظیفه دیگر شیعیان در عصر غیبت است.
9 ـ انتظار فرج و ظهور آن حضرت وظیفه دیگر شیعیان در عصر غیبت است.
10 ـ حج رفتن به نیابت آن حضرت وظیفه دیگر شیعیان در عصرغیبت
.




نوع مطلب : مهدویت، 
برچسب ها : امام زمان (عج)، غیبت،




.
یکشنبه 31 اردیبهشت 1391 :: نویسنده : امین .
برنامه اذان گوی بلال
نرم افزار اذان گوی فارسی محصول بنیاد علوم و معارف اسلامی بوده و با نام بلال عرضه و پخش شده است . با این نرم افزار می توانید تلفن همراه خود را تبدیل به یک اذان گوی دقیق کنید. برنامه اذان گوی بلال قابلیت های مناسبی دارد که در زیر به معرفی برخی از این قابلیت ها میپردازیم.

 

قابلیت های برنامه :
- پخش اذان به صورت اتوماتیک
- قابلیت هشدار برای بیداری قبل از اذان و یا طلوع آفتاب
- قابلیت پخش 2 نوع اذان
- امکان نمایش اوقات شرعی بیش از 30 شهر از کشورمان در صفحه نمایش
- قابلیت تنظیم برای اکثر شهر ها
- امكان نمایش اوقات شرعی در صفحه اصلی
- قابلیت اجرا در اكثر تلفنهای همراه ( بعلت استفاده از تکنولوژی جاوا) 


جهت دریافت این نرم‌افزار می توانید از طریق زیر اقدام نمایید :

دریافت نسخه کامل نرم افزار بلال با حجم 937 KB

برای استفاده از نرم افزار کافی است فایل دریافت شده را با استفاده از بلوتوث یا کابل و یا دستگاه کارت ریدر به تلفن همراه خود انتقال داده و آن را نصب نمایید .




نوع مطلب : برنامه موبایل، نرم افزار، 
برچسب ها : موبایل، اذان، برنامه،




.
یکشنبه 31 اردیبهشت 1391 :: نویسنده : امین .
یافاطمه الزهرا(س)

وضوح نمایش : 800x600
حجم کلی : پایین
مرورگرها : +IE 6+ | FireFox 2
امکانات اضافی نصب شده :
  • وصیت شهدا پیرامون زنان و حجاب فاطمی

جهت دریافت كد قالب ، بر روی نام سیستم وبلاگ خود كلیك كرده و فایل كد قالب را ذخیره كنید.




نوع مطلب : فالب وبلاگ، 
برچسب ها : قالب وبلاگ، فاطمه زهرا(س)،




.
یکشنبه 31 اردیبهشت 1391 :: نویسنده : امین .

امام حسن عسكری علیه السلام یازدهمین پیشوای شیعیان، و پدر بزرگوار حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، در سال 232هـ/845م چشم به جهان گشود، پدر بزرگوارش امام دهم حضرت هادی علیه السلام و مادرش، بانوی پارسا و شایسته «حدیث» یا «حدیثه»(1) و در برخی منابع نامش را «سوسن»(2) و «عسفان»(3) یاد كرده‌اند.

از مشهورترین القاب امام عسكری علیه السلام می‌توان به «الصّامت»، «الهادی»، «الرّفیق»، «الزّكی»، «النقی» و «الخالص» اشاره كرد.(4) «ابن الرضا» لقبی است كه امام جواد علیه السلام و امام عسكری علیه السلام هر دو به آن شهرت یافته‌اند.(5)

امام عسكری علیه السلام قریب به 6 سال امامت مسلمین را عهده‌دار بودند و در طول این مدت نسبت به هدایت مردم و حفظ جان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف زحمات زیادی را متحمل شدند.

حاكمان دوران امام عسكری علیه السلام كه بیشترین فشار را به حضرت وارد می‌كردند، عبارتند از:

1- المعتزّ بالله (252-225هـ) 2- المهتدی بالله (255-256هـ) 3- المعتمد بالله (256-279هـ)

امام علیه السلام در این دوران به صورت پنهانی و با اجرای اصل «تقیه»، با سیستم سازمان وكالت امور شیعیان را دنبال می‌فرمودند.

امام عسكری علیه السلام، در سال 243هـ با فشار متوكل عباسی به سامراء منتقل شد(6)، چون تصوّر عباسیان این بود كه ممكن است امامان، همانند سایر علویان، با داشتن هوادارانی چند دست به قیام بزنند. لذا حضور آنها در مركز خلافت، مانع از چنین اقدامی می‌شود.

اقامت طولانی امام عسكری علیه السلام در سامراء جز نوعی بازداشت از طرف خلیفه قابل توجیه نیست؛ به طوری كه حضرت مجبور بودند هر دوشنبه و پنجشنبه به دارالخلافه رفته و حضور خود را اعلام نماید(7) از طرفی هم تنها پیروان و شیعیان خاص می‌توانستند با آن حضرت ارتباط داشته باشند.(8)

امام عسكری علیه السلام اگر چه بسیار جوان و تحت مراقبت جاسوسان و عاملان خلیفه بود ولی به دلیل موقعیت بلند علمی و اخلاقی شهرت فراوانی پیدا كرده بودند، حتی روزهایی كه حضرت به مقر خلافت می‌رفت، در طول مسیر حضرت، كه مملو از مردم و بسیار شلوغ بود، مردم به احترام ساكت می‌شدند و جمعیت با شور و شعف بسیار به امام علیه السلام اظهار ارادت می‌كردند.(9)

 



ادامه مطلب


نوع مطلب : مهدویت، 
برچسب ها :




.
یکشنبه 31 اردیبهشت 1391 :: نویسنده : امین .

شهر خرم ، شهر خون

اى شهر خرم ، شهر خون ، شهر شهادت

وى مهد مردان دلیر و باشجاعت

صدها دلاور مرد با ایمان در اینجا

داده است بر جانانه‏ى خود جان در اینجا

اینجا به خون عاشقان گردیده گلگون

صد لاله خفته بى‏صدا در بستر خون

در شهر خرم ، شهر پاكان ، شهر عشاق

بودم ز جان و دل به دیدار تو مشتاق

بوى جنان مى‏آید از هر سو به سویم

اى عزت و شأن و شرف ، اى آبرویم

من دیده‏ام در خون آتش بودنت را

من دیده‏ام صد زخم خونین تنت را

اى تربت پاكت جهان را مظهر عشق

وى توتیاى دیدگان لشكر عشق

آواى حق از ناى پرخونت خروشید

خون در دل دلدادگان چون باده جوشید

با بال همت سوى تو پرواز كردند

تكبیر عشق و عاشقى آغاز كردند

راندى ز خود تا جمله‏ى دلمردگان را

روح دگر آمد دل افسردگان را

تا پرچم خونین تو رنگین كمان شد

خرم به ذكر نام تو روح و روان شد

از كوچه و پس كوچه‏هایت گشته آغاز

آواى خرم گشتنت ، اى شهر خون ، باز

شادم چو « رنجى » زان كه مهمان تو هستم

خرم از آنم ، كز مى عشق تو مستم

شب‏ها به سنگرها دعاى عشق خواندند

در روز روشن دشمن از این خانه راندند

سوى خدا چون مرغ عاشق پر گشودند

با یاد او از دل غبار غم زدودند

آخر تو را از دست دون آزاد كردند

ویرانه‏هایت را به خون ، آباد كردند





نوع مطلب : خاطرات شهدا، 
برچسب ها : خرم، خونین، شعر،




.
یکشنبه 31 اردیبهشت 1391 :: نویسنده : امین .


آمریکا,اسراییل,اسرائیل,طناب,چاه,انزوا,کاریکاتور,سوراخ,سیاه,چاله,گودرزی,عباس,تلخندک,لبنان,ایران,اوباما,باراک,ایهود,زور,تلاش,قدرت,سید حسن,نصرالله,احمدی نژاد,سیاسی,رژیم,اشغالگر,بستن,cartoon,usa,israel





نوع مطلب : عکس، 
برچسب ها : عکس، اسراییل، کاریکاتور،




خبرگزاری فارس: استاد حوزه و دانشگاه گفت: وهابیت با برنامه‌ها و فعالیت‌هایی كه انجام می‌دهد قصد تفرقه‌افكنی و برهم زدن وحدت شیعه و سنی را دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمد علیزاده موسوی بعد از ظهر امروز در همایش آسیب‌شناسی فرقه‌های نوظهور كه در مجتمع فرهنگی یاوران مهدی(عج) برگزار شد، در سخنانی با طرح جریان سلفی‌گری و وهابیت نو اظهار داشت: اگر بخواهیم جریان‌های وارده در جهان اسلام را با توجه به ریشه آنها تقسیم‌بندی كنیم به دو بخش كلان دست خواهیم یافت.
وی یادآور شد: جریان اول جریان‌هایی است كه از بیرون جهان اسلام بر آن وارد شدند و ریشه‌های آنها در خارج از كشور قرار گرفته است و جریان دوم در داخل جهان اسلام شكل گرفتند و رشد یافتند و زمینه انحرافات را فراهم ساختند.
حجت‌الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی با بیان اینكه جریان‌هایی كه در داخل جهان اسلام شكل گرفتند سه جریان هستند، عنوان كرد: جریان‌هایی كه در جهان اسلام به وجود آمدند رویكرد زبانی دارند، افرادی كه این جریان‌ها را ایجاد، حمایت و رهبری می‌كنند قطب‌های جهان اسلام را از حیث جمعیتی، ملیتی و زبانی شناخته و مذهب جدید را برای مخاطبان به زبان خود آنها بیان می‌كنند.
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان كرد: شبه قاره هند یكی از قطب‌های جمعیتی، فكری و ایدئولوژی جهان اسلام است و جریان‌های سلفی‌گری در این منطقه ایجاد شده است.
وی افزود: در این منطقه با توجه به زبان مردم آن كه «اردو» است «جریان احمدیه» شكل گرفت و موسس آن ابتدا خود را مهدی موعود معرفی كرد و از آنجا كه هند زیر نظر انگلستان به سر می‌برد مورد حمایت آن قرار گرفت و این جریان ادامه داشت به طوری كه حتی ادعای خاتمیت و توحید نیز از سوی وی مطرح شد و این جریان همچنان در هند فعال است.
حجت‌الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی تصریح كرد: با بررسی محتوای این گونه فرق مشخص می‌شود از حیث الهیات و معارف چیزی ندارند و دلیل رشد این جریان حمایت استعمار از آن برای پیشبرد اهداف خویش است.
استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: در عصر جدید استعمار نو برای پیشبرد اهداف و برنامه‌های خود دست به اقدامات و استراتژی‌های مختلف از جمله فرقه‌سازی كرد.
وی با اشاره به فعالیت فرقه بهائیت و وهابیت گفت: این دو فرقه با حمایت استعمار فعالیت خود را آغاز كرد و در مقاطعی شكست خورده و منحل شد اما دوباره فعالیت‌های خود را از سر گرفت.
حجت‌الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی افزود: اگر دو جریان احمدیه و بهائیت به دلیل آنكه ریشه در مخالفت با اسلام دارند نتواند به بقای خود ادامه دهند اما وهابیت ویژگی خاصی دارد كه آن را از دیگر فرق متمایز می‌كند و آن ایجاد شبهه است و سازندگان این فرق با ایجاد شبهات قصد دارند گمراهی ایجاد كرده و به اهداف خود دست یابند.
وی اذعان داشت: در برابر شبهه‌افكنی‌ها باید در ابتدا اصول آنان را شناخت و بعد از آن به ایمان و كفر، توحید و شرك، سنت و بدعت، حیات برزخی و غلو و...احاطه داشت تا بتوان شبهات آنان را به طور كامل پاسخ داد.
این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: نباید به دلیل آگاهی نداشتن، وهابیت را با اهل سنت اشتباه كرد و بدین ترتیب موجبات خشم و نفرت اهل سنت را پدید آورد، در واقع این تلاش وهابیت است كه بین شیعه و سنی ایجاد اختلاف كند.
حجت‌الاسلام و المسلمین علیزاده موسوی بیان داشت: ما باید بدانیم كه میان وهابیت و جهان اسلام تفاوت‌های زیادی وجود دارد.




نوع مطلب : گزارش، تحلیل، پژوهش، 
برچسب ها : وهابیت، گزارش،




.
یکشنبه 31 اردیبهشت 1391 :: نویسنده : امین .


کاریکاتور,گودرزی,تلخندک,عباس,انگلیس,روباه,پیر,آویزون,ایران,آلمان,لهستان,سفیر,سفارت,خانه,اخراج,خطر,صخره,ترس,سیاسی,ایتالیا,الثعلب,iran





نوع مطلب : عکس، 
برچسب ها : کاریکاتور، عکس،




 

دانلود رایگان نرم افزار قرآن کریم برای کامپیوتر : سایت تخصصی نرم افزار مذهبی و اسلامی موبایل و کامپیوتر اینبار یکی از بهترین نرم افزار های قرانی را که شامل متن قرآن , ترجمه قرآن , تفسیر قرآن , قرائت کامل کل قرآن و امکانات دیگر از جمله جستجو و … میباشد را آماده و در اختیار کاربران محترم و تمامی قران دوستان قرار داده است . این قران تحت ویندوز کاری از دفتر مرجع جهان تشیع حضرت آیت الله مکارم شیرازی حفظه الله میباشد که بصورت رایگان در معرض عموم در سایت معظم له قرار گرفته است . این نرم افزار به کاربران این امکان را می دهد که متن، ترجمه، تفسیر و تمام امکاناتی را که در بخش قرآن کریم پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیة الله العظمی مکارم شیرازی حفظه الله مشاهده میکنند، بدون نیاز به ارتباط با اینترنت در رایانه خود داشته باشند . برای دانلود قرآن کریم با تمامی امکانات به ادامه مطلب بروید .

 

 

دانلود نرم افزار قرآن کریم به حجم ۲۰٫۴۲ مگابایت
دانـلـــود بـسـتـه صـوتـی به حجم ۱۶۲٫۸۵ مگابایت

توجه : بسته صوتی که بعد از بارگذاری باید در مسیر زیر
کپی کنید Quran\data\sounds در غیر این صورت صدای
                                                  آیات مستقیما از سایت خوانده خواهد شد



نوع مطلب : نرم افزار، 
برچسب ها : قران، نرم افزار، صوتی،




امام زمان عج

 

 

مرحوم ثقة الاسلام نورى در بیان اسماء شریفه امام عصر (علیه السلام)، با استناد به آیات و روایات و کتب آسمانى پیشین و تعبیرات راویان و تاریخ نگاران تعداد یکصد و هشتاد و دو اسم و لقب براى حضرت مهدى(علیه السلام)ذکر مى کند و مدّعى است که در این مقام، از استنباط هاى شخصى و استحسان هاى غیر قطعى خوددارى نموده است که در غیر این صورت چندین برابر این اسماء و القاب، قابل استخراج از کتب مختلفه بود. که از آن جمله است:
محمّد، احمد، عبداللّه، محمود، مهدى، برهان، حجّت، حامد، خلف صالح، داعى، شرید صاحب، غائب، قائم، منتظر و… . «نجم الثاقب، از صفحه ۵۵ تا ۱۳۲٫»
کنیه هاى آن حضرت عبارتند از: ابوالقاسم (هم کنیه پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم))، ابوعبداللّه، اباصالح که مرحوم نورى ابو ابراهیم، ابوالحسن و ابوتراب را نیز از کنیه هاى ایشان شمرده است.
در اینجا به ذکر پاره اى عناوین و صفات که در ضمن زیارتهاى مختلفه و ادعیه مربوط به حضرت مهدى (علیه السلام) مورد تصریح قرار گرفته است اشاره داریم، با این امید که دقّت و تأمّلى در آنها، ما را با شئونات مختلفه آن بزرگوار آشنا ساخته و مقاماتى را که غالباً از لسان معصومین(علیهم السلام) در ضمن این دعاها و زیارتها براى امام دوازدهم(علیه السلام)بر شمرده شده براى مان روشن تر سازد.
قابل ذکر اینکه تمام این عناوین و اوصاف بطور خاص در مورد حضرت مهدى(علیه السلام)وارد گردیده، اگرچه بسیارى از آنها در مورد سایر امامان بزرگوار اسلام(علیهم السلام)نیز مى تواند مصداق داشته باشد.
دیگر اینکه، آنچه ذکر مى شود نه به ادّعاى اسم یا لقب آن حضرت، بلکه به عنوان بهرهورى از تعابیر موجود در نصوص زیارت و دعاست، اعم از اینکه واژه اى مفرد یا جمله اى توصیفى باشد.
بقیّة اللّه: باقیمانده خدا در زمین.
خلیفة اللّه: جانشین خدا در میان خلایق.
وجه اللّه: مظهر جمال وجلال خدا، سمت و سوى الهى که اولیاى حق رو به او دارند.
باب اللّه: دروازه همه معارف الهى، درى که خدا جویان براى ورود به ساحت قدس الهى، قصدش مى کنند.
داعى اللّه: دعوت کننده الهى، فرا خواننده مردم به سوى خدا، منادى راستین هدایت الى اللّه.
سبیل اللّه: راه خدا، که هرکس سلوکش را جز در راستاى آن قرار دهد سر انجامى جز هلاکت نخواهد داشت.
ولى اللّه: سر سپرده به ولایت خدا و حامل ولایت الهى، دوست خدا.
حجة اللّه: حجّت خدا، برهان پروردگار، آن کس که براى هدایتِ در دنیا، و حسابِ در آخرت به او احتجاج مى کنند.
نور اللّه: نور خاموشى ناپذیر خدا، ظاهر کننده همه معارف و حقایق توحیدى، مایه هدایت رهجویان.
عین اللّه: دیده بیدار خدا در میان خلق، دیدبان هستى، چشم خدا در مراقبت کردار بندگان.
سلالة النّبوّة: فرزند نبوّت، باقیمانده نسل پیامبران.
خاتم الاوصیاء: پایان بخش سلسله امامت، آخرین جانشین پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم).
علم الهدى: پرچم هدایت، رایت همیشه افراشته در راه اللّه، نشان مسیر حقیقت.
سفینة النّجاة: کشتى نجات، وسیله رهایى از غرقاب ضلالت، سفینه رستگارى.
عین الحیوة: چشمه زندگى، منبع حیات حقیقى.
القائم المنتظر: قیام کننده مورد انتظار، انقلابى بى نظیرى که همه صالحان چشم انتظار قیام جهانى اویند.
العدل المشتهر: عدالت مشهور، تحقق بخش عدالت موعود.
السیف الشاهر: شمشیر کشیده حق، شمشیر از نیام بر آمده در اقامه عدل و داد.
القمر الزّاهر: ماه درخشان، ماهتاب دلفروز شبهاى سیاه فتنه و جور.
شمس الظلاّم: خورشید آسمان هستى ظلمت گرفتگان، مهر تابنده در ظلمات زمین.
ربیع الأنام: بهار مردمان، سر فصل شکوفایى انسان، فصل اعتدال خلایق.
نضرة الأیّام: طراوت روزگار، شادابى زمان، سرّ سرسبزى دوباره تاریخ.
الدین المأثور: تجسّم دین، تجسید آیین بر جاى مانده از آثار پیامبران، خودِ دین، کیان آیین، روح مذهب.
الکتاب المسطور: قرآن مجسّم، کتاب نوشته شده با قلم تکوین، معجزه پیامبر در هیئت بشرى.
صاحب الأمر: دارنده ولایت امر الهى، صاحب فرمان و اختیاردار شریعت.
صاحب الزمان: اختیار دارِ زمانه، فرمانده کل هستى به اذن حق.
مطهّر الأرض: تطهیر کننده زمین که مسجد خداست، از بین برنده پلیدى و ناپاکى از بسیط خاک.
ناشر العدل: برپا دارنده عدالت، بر افرازنده پرچم عدل و داد در سراسر گیتى.
مهدى الامم: هدایتگر همه امّت ها، راه یافته راهنماى همه طوایف بشریت.
جامع الکَلِم: گردآورنده همه کلمه ها بر اساس کلمه توحید، وحدت بخش همه صفها.
ناصر حق اللّه: یاریگر حقِ خدا، یاورِ حقیقت.
دلیل ارادة اللّه: راهنماى مردم به سوى مقاصد الهى، راه بلد و راهبر انسانها در راستاى اراده خداوند.
الثائر بأمر اللّه: قیام کننده به دستور الهى، بر انگیخته به فرمان پروردگار، شورنده بر غیر خدا به امر خدا.
محیى المؤمنین: احیاگر مؤمنان، حیاتبخش دلهاى اهل ایمان.
مبیر الکافرین: نابود کننده کافران، درهم شکننده کاخ کفر، هلاک کننده کفار.
معزّ المؤمنین: عزّت بخش مؤمنان، ارزش دهنده اهل ایمان.
مذلّ الکافرین: خوار کننده کافران، درهم شکننده جبروتِ کفر پیشگان.
منجى المستضعفین: نجات دهنده مستضعفان، رهایى بخش استضعاف کشیدگان.
سیف اللّه الّذى لاینبو: شمشیر قهر خدا که کندى نپذیرد.
میثاق اللّه الّذى أخذه: پیمان بندگى خدا که از بندگان گرفته شده.
مدار الدهر: مدار روزگار، محور گردونه وجود، مرکز پیدایش زمان.
ناموس العصر: نگهدارنده زمان، کیان هستى دوران.
کلمة اللّه التامه: کلمه تامّه خداوند، حجّت بالغه الهى.
تالى کتاب اللّه: تلاوت کننده کتاب خدا، قارى آیات کریمه قرآن.
وعداللّه الّذى ضمنه: وعده ضمانت شده خدا، پیمان تخلّف ناپذیر الهى.
رحمة اللّه الواسعة: رحمت بى پایان خدا، لطف و رحمت بى کرانه پروردگار رحمت گسترده حق.
حافظ اسرار رب العالمین: نگهبان اسرار پروردگار، حافظ رازهاى ربوبى.
معدن العلوم النبویّه: گنجینه دانش هاى پیامبرى ـ خزانه معارف نبوى.
نظام الدین: نظام بخش دین.
یعسوب المتقین: پیشواى متقین.
معزّ الاولیاء: عزت بخش یاران.
مذلّ الأعداء: خوار کننده دشمنان.
وارث الانبیاء: میراث بر پیامبران.
نور ابصار الورى: نور دیدگان خلایق.
الوتر الموتور: خونخواه شهیدان.
کاشف البلوى: بر طرف کننده بلاها.
المعد لقطع دابر الظلمه: مهیّا شده براى ریشه کن کردن ظالمان.
المنتظر لاقامة الأمت و العوج: مورد انتظار براى از بین بردن کژیها و نادرستى ها.
المترجى لازالة الجور و العدوان: مورد آرزو براى بر طرف کردن ستم و تجاوز.
المدّخّر لتجدید الفرائض و السنن: ذخیره شده براى تجدید واجبات و سنن الهى.
المؤمّل لاِحیاء الکتاب وحدوده: مورد امید براى زنده ساختن دوباره قرآن و حدود آن.
جامع الکلمة على التقوى: گرد آورنده مردم بر اساس تقوى.
السبب المتصل بین الأرض و السماء: واسطه بین آسمان و زمین، کانال رحمت حق بر خلق.
صاحب یوم الفتح و ناشررایة الهدى: صاحب روز پیروزى و بر افرازنده پرچم هدایت.
مؤلف شمل الصلاح و الرضا: الفت دهنده دلها بر اساس رضایت و درستکارى.
الطالب بدم المقتول بکربلا: خونخواه شهید کربلا.
المنصور على من اعتدى علیه وافترى: یارى شده علیه دشمنان وافترا زنندگان.
المضطرّ الّذى یجاب اذا دعى: پریشان و درمانده اى که چون دعا کند دعایش مستجاب شود.

 





نوع مطلب : مهدویت، 
برچسب ها : القاب، امام زمان،






( کل صفحات : 3 )    1   2   3   
 
   
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic